If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.


FAQ warsztatu.

Potrzebujesz porady sprzętowej albo chcesz się nauczyć nowych sztuczek? To jest odpowiednie forum
PanJajo
Master
Posty: 416
Rejestracja: 08 cze 2016, 20:47

FAQ warsztatu.

Postautor: PanJajo » 09 cze 2016, 12:38

Łańcuch się luzuje – Gdy łańcuch jest nowy , rozciąga się , więc normalne że się luzuje. Jeśli to trwa dłużej , możliwe że to wina słabo przykręconego koła , przez co przesuwa się ono w głąb haków luzując łańcuch. Trzeba mocniej przykręcić koło oraz zaopatrzyć się w napinacze.


Łańcuch , raz luźny, raz napięty?- "Co jest? Pedałuję i w pewnym momencie łańcuch jest sztywny , a w innym wisi i obija się o trójkąt?" Otóż jest to wina krzywego sprocketu, krzywej osi tylnej piasty, krzywej osi suportu , niedokręconej śruby mocującej sprocket lub jej brak , brak przejściówki 22/19 w sprockecie , lub też źle założonych/skręconych korb.



Mostek: nie trzyma kierownicy/śruby się luzują – Gdy mostek nie trzyma kierownicy , trzeba sprawdzić czy rowki które są na nich wycięte się nie starły. Jeśli tak , pomóc może kawałek gumy , czy papieru ściernego owinięty wokół miejsca na kierownicy gdzie mostek ją trzyma. Jeśli śrubki się luzują , należy sprawdzić czy gwinty się nie wyrobiły, jeśli to nie wina gwintów , to użyć preparatu zapobiegającego odkręcaniu się śrubek / lakieru do paznokci i dokręcić mocno śrubki (dokręcamy na krzyż).


Odkręcające się pedały przy fakie- Wystarczy pomalować gwint lakierem (lakier do paznokci przynosi mierne efekty , lakier z puszki trzyma podobno bardzo fajnie) lub użyć preparatu do gwintów. Pedały przykręcamy i odkręcamy kluczem płaskim bo jest masywniejszy, imbus to głupi pomysł , bo nie zrobimy tego dostatecznie mocno , a imbus może się pogiąć (szczególnie przy odkręcaniu tak zabezpieczonych pedałów).




Skrzypi podczas pedałowania - Zdjąć korby , nasmarować oś i łańcuch ( przy smarowaniu łańcucha nie robić mu prysznica z oleju bo będzie się do niego przyklejał syf , na każde ogniwo po kolei daj trochę oleju do tego przeznaczonego)




Stery wydają dziwny dźwięk przy lądowaniu/odbijaniu od ściany – Prawdopodobnie to luzy , które trzeba skręcić. Warto wyjąć stery i je sprawdzić.


Strzelający driver/łańcuch – Powodów może być kilka. Może to być brak przejściówki w sprockecie z 22 na 19mm , zła linia łańcucha/drivera , uszkodzone zapadki/sprężynki w driverze , nienasmarowany łańcuch , krzywy sprocket. Należy wszystko rozebrać , obejrzeć czy gra , nasmarować i założyć prosto jeszcze raz i powoli , zanim założy się temat i zacznie zaśmiecać bez sensu bmx.pl.
Pamiętajcie ile satysfakcji daje zlokalizowanie i naprawienie usterki samemu :)



Suport, standardy, wymiary
Mufa suportowa (bottom bracket): tu montujemy suport czyli łożyskowanie mechanizmu korbowego. Mufa suportowa podobnie jak szyjka ramy posiada pogrubienia i jest zahartowana. Dostępne jest obecnie wiele standardów:

- USA BB jest najstarszym standardem stosowanym w rowerach BMX. Szerokość mufy 68mm, średnica wewnętrzna 51.5mm. Łożyska są instalowane na wcisk. Pomimo wielu zalet: dużej wytrzymałości, kompatybilności z większością mechanizmów korbowych dostępnych na rynku, obecnie coraz rzadziej stosowany ze względu na wagę.
- EURO BB powszechny w rowerach MTB. Szerokość mufy 68mm, z gwintem wewnętrznym 1.370" x 24 tpi (z prawej gwint lewy, z lewej strony gwint prawy).
- SPANISH BB stosunkowo nowe rozwiązanie wprowadzone przez FLY BIKES. Szerokość mufy 68mm, średnica wewnętrzna 37mm, szerokość odsadzenia pod łożysko. Łożyska instalowane są bezpośrednio w ramie. Ostatnia nowością jest suport MACNEIL PUSH-FIT z miskami wykonanymi z poliuretanu, kompatybilny z mufą typu SPANISH.
- MID BB wprowadzony przez firmę FBM jest rozwiązaniem analogicznym do SPANISH BB tyle że korzystającym z łożysk o innych gabarytach. Szerokość mufy 68mm, średnica wewnętrzna 41.3mm. - źródło




Szprychy się luzują/odkręcają - Zaraz po zapleceniu koła luzowanie się szprych jest normalne. Szprychy podczas jazdy rozciągają się i w efekcie robią się luźne. Wystarczy je naciągnąć i powinno grać. Jeśli nyple się odkręcają , może to być wina wyrobionych gwintów na szprychach/nyplach , wtedy najlepiej je wymienić. Jeśli gwinty są ok , pomoże klej do nypli.



Zapieczone pedały – Pedały nie chcą się odkręcić bo się zapiekły? Trzeba zdjąć korbę i wkręcić ją porządnie w imadło, wziąć długi klucz , lub przedłużyć go jakąś rurką i próbować odkręcić z całej siły. Ewentualnie można oddać ojcu lub zwiększyć masę. Warto kilka minut przed tym popryskać gwint WD-40 lub innym preparatem, to powinno ułatwić sprawę. Trzeba pamiętać , że W LEWYM PEDALE , JEST LEWY GWINT! Aby na przyszłość zapobiec zapiekaniu się pedałów , przed ich wkręceniem warto posmarować gwinty smarem. Tutaj nie ma zbyt wielu rozwiązań , najlepsze to brutalna siła. Jeżeli dalej nie dajesz rady odkręcić to nie leć z tym na forum. Nie jesteśmy czarodziejami i nic z tym nie zrobimy! :(

Nie jestem autorem FAQ, skopiowane ze starego forum bmxforum.pl - niestety, nie pamiętam kto był autorem.
Bikecheck :
viewtopic.php?f=12&t=25 8-)
Pomagam na PW :ugeek:

Sułtan Kosmitów
Awatar użytkownika
BMXowiec
Posty: 35
Rejestracja: 18 gru 2016, 15:11

Re: FAQ warsztatu.

Postautor: Sułtan Kosmitów » 18 gru 2016, 19:59

Bardzo pomocne. A i prawdą jest, że WD-40 to czarodziejski płyn, który powinien być w każdym warsztacie. Raz miałem taką sytuację, że u kolegi w rowerze mieliśmy mu odkręcić pedały, bo on sam nie dawał rady. Za cholerę nic się nie dało zrobić, a wystarczyło jedno psiknięcie WD, i nawet dziecko by odkręciło :lol:
Życie jest za krótkie, żeby jeździć wolno ;)


http://www.nowoczesnekuchnie.com.pl

Wróć do „How-to”




  Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości