If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.


Przeczytaj zanim kupisz nową rame!Poradnik

Co warto kupić?
PanJajo
Master
Posty: 419
Rejestracja: 08 cze 2016, 20:47

Przeczytaj zanim kupisz nową rame!Poradnik

Postautor: PanJajo » 20 sty 2017, 14:59

Geometria Ramy oczami weterana, czyli trochę inaczej na temat kątów


Witam, w tym artykule postaram się omówić wszystko co może was interesować przy wyborze nowej ramy do roweru. Zaczniemy od konika każdego wybrednego rider-a czyli od geometrii :D. Producenci podają średnio 6 parametrów opisujących ich produkt. Są to:
Długość górnej rury czyli TT
Długość tylnego trójkąta potocznie nazywane CS
Wysokość ramy czasami określana skrótem SO
Wysokość suportu - BB
Kąt główki ramy - HT
I Kąt rury podsiodłowej - czyli ST

Obrazek
źródło: http://vitalbmx.com

Na pierwszy ogień weźmiemy TT czyli długość górnej rury. Ale zanim jeszcze zacznę to podkreślę, ze wszystkie wartości są podawane od środka do środka rury. Dobrze widać to widać na rysunku który sobie pożyczyłem z jakiejś zagranicznej strony :D

Top Tube Length - długość górnej rury:
W ogólnym standardzie przyjęło się, to wartość za ogólny rozmiar ramy, co w dzisiejszych czasach nie do końca się sprawdza ale to za chwilę. W teorii na podstawie tej wartości jesteśmy w stanie określić czy rama będzie się chętnie wkręcać w rotacje, czy będzie stabilna przy większych lotach i czy będzie nam stawiała duży opór podczas jeżdżenia na płaskim. Specjalnie napisałem w teorii bo kiedyś to była praktycznie jedyna wartość zmieniająca się w ramach rowerowych dlatego miała ona tak wielkie znaczenie. W dzisiejszych czasach firmy tak mocno eksperymentują z geometrią ram, że ramy o rozmiarze 21.25 potrafią zachowywać się jak dawne 20.75. Ten parametr w dzisiejszych czasach mówi na głównie o tym jak bardzo pochyleni do przodu będziemy(wyższe osoby powinny szukać ram o dłuższym TT) oraz ile miejsca będziemy mieli na robienie tricków w przedniej części ramy(barspiny, cancan-y i inne wymyślne figury :D). Rama o TT=20’ uważana jest za krótką, zaś TT=21 i wyżej uważane jest za ramę długą.

Chain Stay Length - długość tylnego trójkąta:
Parametr który zmienił wszystko! Gdy zaczęto eksperymentować z tym parametrem, odkryto jak wielki wpływ ma ta wartość na zachowanie całego roweru.(Kiedyś wszystkie ramy miały tylny trójkąt w granicach od 13,75 do 14 cali) W dzisiejszych czasach niektóre firmy szukają nawet poniżej pułapu 13cali. Co daje nam przy w miarę standardowych innych parametrach ramę nerwową w zachowaniu łatwą do wyrwania i jeżdżenia na płaskim no i ekstremalnie nie wygodną do śmigania z pegami. (przy krótkim CS łatwo zahaczyć piętą o pega podczas pedałowania.) Dodatkowo na podstawie moich doświadczeń uważam, że rama z dłuższym CS daje lepszego jako to nazywam POP-a, czyli na ramie z dłuższym tylnym trójkątem będziemy musieli włożyć więcej siły w poderwanie roweru ale odwdzięczy nam się to większą łatwością w podbiciu roweru na jakąś większą wysokość.

Standover Height - Wysokość ramy:
Jest to po prostu wysokość ramy na wysokości rury podsiodłowej. Początkowo uważałem, że ten parametr jest całkowicie nie istotny. Jednak mój pogląd całkowicie zmienił się w momencie gdy przejechałem się pierwszy raz na Black eye Killdorado (jedna z najniższych ramek na rynku). Rower na niskiej ramie świetnie nadaje się do takich tricków jak tailwhip no footed can-can czy też inne tricki które wiążą się z przekładaniem nóg. Jednak przy trickach takich jak 360 przy lądowaniach rower chybotał się na boki. W wysokiej ramie mamy ten plus, że rower stabilizuje się pod nogami opierając siodełko o łydki, w niskiej ramie tego nie uświadczymy.

Bottom Bracket Height - Wysokość suportu:
Ten parametr wpływa głównie na sposób reakcji roweru. Rama z wyższym suportem będzie bardziej nerwowo reagowała na wszystkie nasze ruchy, będzie bardziej nerwowa w locie, będzie trudniejsza w utrzymaniu na manualu(to nie jest minus. Wiele osób szuka ram o nerwowej charakterystyce ułatwiających wykonywanie tricków na streecie i wściekłych kombosów na parku). Dodatkowo rama o wysokim suporcie będzie miała wyżej umieszczony sprocket dzięki czemu rzadziej będziemy nim uderzać o różne murki i rurki.

Head Tube Angle - Kąt główki:
Jest to wartość wyrażana w stopniach określająca stromość główki ramy (im wartość wyższa tym główce będzie bliżej do pionu). Ze wzrostem tej wartości rower staje się bardziej nerwowy na wszelkie ruchy kierownicą. Nie sprzyja to jeździe z dużą prędkością ale ułatwia nabieranie rotacji oraz takie tricki jak nosemanual. W praktyce to wychodzi tak, że im główka jest stromsza tym istnieje większa szansa na to, że wywiniesz orła przez to, że za mocno skręcisz wygłupiając się na rowerze.

Seat Tube Angle - Kąt rury podsiodłowej:
Ten kąt określa stopień cofnięcia siodełka względem suportu. Nie ma to dużego znaczenia na jazdę, ale trzeba pamiętać, że ten kąt w połączeniu z kątem główki ramy ma znaczący wpływ na długość TT.

Postaram się w niedalekiej przyszłości wyedytować ten artykuł i dodać troche informacji na temat, obróbek metalu wykorzystywanych przy produkcji ram. Oraz o standardach w nich występujących.

Pozdrawiam,
Michał Biajgo
http://biketopia.pl :spoko:
Poradnik by bigo.
Bikecheck :
viewtopic.php?f=12&t=25 8-)
Pomagam na PW :ugeek:

manuztapczanu
BMXowiec
Posty: 27
Rejestracja: 13 sty 2017, 6:56

Re: Przeczytaj zanim kupisz nową rame!Poradnik

Postautor: manuztapczanu » 23 lut 2017, 17:56

Żeby uświadomić ludzi jak dużą różnicę robi kąt podsiodłowej - przy podsiodłowek 9 cali
Rama 20.7 z kątem 71 odpowiada ramie 21 z kątem 69 :)

niemy_bmx
Osiedlowy wymiatacz
Posty: 79
Rejestracja: 20 lis 2016, 17:12

Re: Przeczytaj zanim kupisz nową rame!Poradnik

Postautor: niemy_bmx » 25 lut 2017, 0:54

istnieje coś takiego jak realna długość ramy (zaznaczona na rysunku literą R) i tak naprawde to powinno podawać sie tą wartość bo tylko z niej jesteśmy w stanie dowiedzieć sie ile mamy miejsca na rowerze, bo mając nawet tę samą rame tylko skracając rurę podsiodłową skracamy tt mimo że geometria zostaje ta sama, nie wspominając już właśnie o kącie podsiodłowej. lekkie zmiany wprowadza nawet zmiana kąta główki ramy
Załączniki
15508.jpg
15508.jpg (40.19 KiB) Przejrzano 505 razy


http://www.nowoczesnekuchnie.com.pl

Wróć do „Sprzęt”




  Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

cron