BMX Forum
FAQ warsztatu - Wersja do druku

+- BMX Forum (http://bmxforum.pl)
+-- Dział: BMX (http://bmxforum.pl/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Dział: Warsztat (http://bmxforum.pl/forumdisplay.php?fid=37)
+--- Wątek: FAQ warsztatu (/showthread.php?tid=13)



FAQ warsztatu - PanJajo - 04-29-2018

FAQ (Frequently Asked Questions) Czyli nic innego jak często zadawane pytania. 
W tym temacie znajdują się najczęściej zadawane przez użytkowników pytania i problemy , oraz odpowiedzi na nie. Tworzymy to po to , by choć trochę zmniejszyć lawinę powtarzających się tematów zakładających przez nowych użytkowników, które zalewają forum. Wszystko ułożone w kolejności alfabetycznej.


Barend wbity w kierownicę – Można rozgrzać starą szprychę , wtopić ją stroną bez gwintu w starego barenda tkwiącego w kierownicy i przekręcić o 180* tak aby się za niego złapała i ciągnąć. Można też próbować go rozwiercić wierarką , a jeśli nie zbawia nas te dodatkowe parę gram , wbić barenda całkiem do kierownicy. Można też wkręcić wkręt i próbować wyrwać barenda kleszczami (kombinerkami)


Dętka często się przebija – Być może to wina braku opaski chroniącej dętkę przed szprychami na obręczy. Wystarczy ją wtedy owinąć taśmą izolacyjną. Trzeba też sprawdzić , czy w oponie nie ma jakiegoś syfu który może niszczyć dętkę , oraz czy w kołach nie mamy zbyt małego ciśnienia.

Może też to być przyczyna zbyt cienkiej opony. W takim wypadku bierzemy starą,przebitą dętke, wycinamy komin wentyla i wpychamy miedzy opone a dętke. Wtedy różnego typu ostre przedmioty wbijające sie w opone będą miały dodatkową gume do przebicia i ryzyko wracania do domu piechotą zmniejsza sie. Polecam jeżeli używacie opon slick. Pamiętajcie też że nieco zwiększa to mase kół.


Driver/wolnobieg przeskakuje– Może to być wina startych zapadek/zniszczonej sprężynki , trzeba wymienić zapadki lub sprężynkę na taką , która będzie dobrze odbijać. 
W przypadku wolnobiegów korzystniejszym rozwiązaniem jest wymiana całego wolnobiegu który kosztuje ok 20-30zł (np. Dicta 14t)

Driver- problem z wyjęciem- Driver nie chce wyjść z korpusu piasty? Psikamy WD-40, czekamy parę minut, a następnie przekładamy od drugiej strony koła przez szprychy płaski śrubokręt, przystawiamy go do ząbka drivera i LEKKO pukamy, potem w następny ząbek, i tak w każdy, aż driver się ruszy z miejsca, dalej powinien pójść bez oporu.


Dziwny dźwięk dochodzi z kół podczas jazdy (jak koraliki na szprychach w dziecięcych rowerach) – Są to najprawdopodobniej źle naciągnięte szprychy. Trzeba je naciągnąć. Bierzemy więc klucz do szprych i przekręcamy każdą z nich o tyle samo obrotów (najlepiej po troszkę , każdą po pół obrotu) i robimy tak kilka serii , aż szprychy będą mocno napięte. Każdą szprychę dokręcamy o tyle samo obrotów , bez względu na to jak mocno jest napięta. W przeciwnym razie grozi nam to scentrowaniem koła.TIP: Szprychy dokręca się w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.

Gripy-jak założyć? Nie chcą wejść SPIRYTUS. Nie, nie upijamy się z rozpaczy spirytem, tylko wlewamy go trochę do gripa i na kierownicę. W efekcie grip wchodzi leciutko, że nawet dziecko by go założyło, a spiryt przy okazji zmywa wszystkie zabrudzenia i tłuszcz, dzięki czemu po jego odparowaniu (jakieś 10 minut) grip siedzi jak przyklejony i nie ma prawa się obrócić. (zamiast spirytu można użyć czegoś na jego bazie, np. woda po goleniu)

Kierownica: szerokość- Na szerszej kierownicy mamy lepszą stabilność , no i oczywiście +20 punktów do stylu na dzielni. Poza tym chyba nic. Moim zdaniem szerokość kiery każdy dobiera według swojego uznania. Ja np. jeżdżę na 27” i jest mi bardzo wygodnie , inny ziomek ma 30” i jeszcze by ją przedłużył. Ale to tylko i wyłącznie moje spostrzeżenia.


Korby , odkręcają się – Należy sprawdzić czy gwinty nie są wyrobione , jeśli nie , to użyć preparatów zapobiegających odkręcaniu się śrub , lub lakieru do paznokci. Tak samo w przypadku mostka. W korbach dokręcamy najpierw śrubki boczne , a potem te mniejsze , trzymające ramiona.


Łańcuch się luzuje – Gdy łańcuch jest nowy , rozciąga się , więc normalne że się luzuje. Jeśli to trwa dłużej , możliwe że to wina słabo przykręconego koła , przez co przesuwa się ono w głąb haków luzując łańcuch. Trzeba mocniej przykręcić koło oraz zaopatrzyć się w napinacze.


Łańcuch , raz luźny, raz napięty?- "Co jest? Pedałuję i w pewnym momencie łańcuch jest sztywny , a w innym wisi i obija się o trójkąt?" Otóż jest to wina krzywego sprocketu, krzywej osi tylnej piasty, krzywej osi suportu , niedokręconej śruby mocującej sprocket lub jej brak , brak przejściówki 22/19 w sprockecie , lub też źle założonych/skręconych korb.


Mostek: nie trzyma kierownicy/śruby się luzują – Gdy mostek nie trzyma kierownicy , trzeba sprawdzić czy rowki które są na nich wycięte się nie starły. Jeśli tak , pomóc może kawałek gumy , czy papieru ściernego owinięty wokół miejsca na kierownicy gdzie mostek ją trzyma. Jeśli śrubki się luzują , należy sprawdzić czy gwinty się nie wyrobiły, jeśli to nie wina gwintów , to użyć preparatu zapobiegającego odkręcaniu się śrubek / lakieru do paznokci i dokręcić mocno śrubki (dokręcamy na krzyż).


Odkręcające się pedały przy fakie- Wystarczy pomalować gwint lakierem (lakier do paznokci przynosi mierne efekty , lakier z puszki trzyma podobno bardzo fajnie) lub użyć preparatu do gwintów. Pedały przykręcamy i odkręcamy kluczem płaskim bo jest masywniejszy, imbus to głupi pomysł , bo nie zrobimy tego dostatecznie mocno , a imbus może się pogiąć (szczególnie przy odkręcaniu tak zabezpieczonych pedałów).



Przełożenie , jakie wybrać? - Oto tabela przełożeń , w której na zielono zaznaczono najwygodniejsze przełożenia. Przekładnie


Skrzypi podczas pedałowania - Zdjąć korby , nasmarować oś i łańcuch ( przy smarowaniu łańcucha nie robić mu prysznica z oleju bo będzie się do niego przyklejał syf , na każde ogniwo po kolei daj trochę oleju do tego przeznaczonego)




Stery wydają dziwny dźwięk przy lądowaniu/odbijaniu od ściany – Prawdopodobnie to luzy , które trzeba skręcić. Warto wyjąć stery i je sprawdzić.


Strzelający driver/łańcuch – Powodów może być kilka. Może to być brak przejściówki w sprockecie z 22 na 19mm , zła linia łańcucha/drivera , uszkodzone zapadki/sprężynki w driverze , nienasmarowany łańcuch , krzywy sprocket. Należy wszystko rozebrać , obejrzeć czy gra , nasmarować i założyć prosto jeszcze raz i powoli , zanim założy się temat i zacznie zaśmiecać bez sensu bmx.pl.
Pamiętajcie ile satysfakcji daje zlokalizowanie i naprawienie usterki samemu Smile



Suport, standardy, wymiary
Mufa suportowa (bottom bracket): tu montujemy suport czyli łożyskowanie mechanizmu korbowego. Mufa suportowa podobnie jak szyjka ramy posiada pogrubienia i jest zahartowana. Dostępne jest obecnie wiele standardów:

- USA BB jest najstarszym standardem stosowanym w rowerach BMX. Szerokość mufy 68mm, średnica wewnętrzna 51.5mm. Łożyska są instalowane na wcisk. Pomimo wielu zalet: dużej wytrzymałości, kompatybilności z większością mechanizmów korbowych dostępnych na rynku, obecnie coraz rzadziej stosowany ze względu na wagę.
- EURO BB powszechny w rowerach MTB. Szerokość mufy 68mm, z gwintem wewnętrznym 1.370" x 24 tpi (z prawej gwint lewy, z lewej strony gwint prawy).
- SPANISH BB stosunkowo nowe rozwiązanie wprowadzone przez FLY BIKES. Szerokość mufy 68mm, średnica wewnętrzna 37mm, szerokość odsadzenia pod łożysko. Łożyska instalowane są bezpośrednio w ramie. Ostatnia nowością jest suport MACNEIL PUSH-FIT z miskami wykonanymi z poliuretanu, kompatybilny z mufą typu SPANISH.
- MID BB wprowadzony przez firmę FBM jest rozwiązaniem analogicznym do SPANISH BB tyle że korzystającym z łożysk o innych gabarytach. Szerokość mufy 68mm, średnica wewnętrzna 41.3mm. - źródło



Szprychy , jaką długość dobrać? - Kalkulator sapima lub awepiwnicy.


Szprychy się luzują/odkręcają - Zaraz po zapleceniu koła luzowanie się szprych jest normalne. Szprychy podczas jazdy rozciągają się i w efekcie robią się luźne. Wystarczy je naciągnąć i powinno grać. Jeśli nyple się odkręcają , może to być wina wyrobionych gwintów na szprychach/nyplach , wtedy najlepiej je wymienić. Jeśli gwinty są ok , pomoże klej do nypli.


Wymiary ramy , geometria - TT" - górna rura ramy, DT" dolna rura ramy, CS" - tylny trójkąt


Zapieczone pedały – Pedały nie chcą się odkręcić bo się zapiekły? Trzeba zdjąć korbę i wkręcić ją porządnie w imadło, wziąć długi klucz , lub przedłużyć go jakąś rurką i próbować odkręcić z całej siły. Ewentualnie można oddać ojcu lub zwiększyć masę. Warto kilka minut przed tym popryskać gwint WD-40 lub innym preparatem, to powinno ułatwić sprawę. Trzeba pamiętać , że W LEWYM PEDALE , JEST LEWY GWINT! Aby na przyszłość zapobiec zapiekaniu się pedałów , przed ich wkręceniem warto posmarować gwinty smarem. Tutaj nie ma zbyt wielu rozwiązań , najlepsze to brutalna siła. Jeżeli dalej nie dajesz rady odkręcić to nie leć z tym na forum. Nie jesteśmy czarodziejami i nic z tym nie zrobimy! Sad


Autor : Bujaszaka